Erasmus Helsinki - Part 1 - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Sanne Brink - WaarBenJij.nu Erasmus Helsinki - Part 1 - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Sanne Brink - WaarBenJij.nu

Erasmus Helsinki - Part 1

Blijf op de hoogte en volg Sanne

04 Februari 2015 | Finland, Helsinki

3 en een halve week in Helsinki, veel nieuwe mensen, koude dagen, prachtige sneeuw, weinig school, dikke truien en natuurlijk veel leuke momenten!
Hier is die dan, mijn eerste blogpost vanuit mijn warme kamertje in Finland. Nog steeds aan het bijkomen van een tripje naar het prachtige Lapland en terugdenkend aan de afgelopen 3,5 weken. Om het jullie een beetje makkelijk te maken, zal ik bij het begin beginnen!

De weken voor mijn vertrek waren druk, leuk, maar hectisch. Door de feestdagen kon ik veel bij mijn lieve vrienden en familie zijn en was ik nog niet zo bezig met mijn vertrek. Totdat mijn zusje in het vliegtuig stapte op 2 Januari. Ineens werd voor mij ook alles zo echt, moest ik mijn tas in gaan pakken, doei zeggen tegen mensen en de laatste dingentjes kopen. Voor ik het wist was het al 6 Januari en stond ik op het vliegveld, klaar om te gaan!

Samen met Tibby en Kim zijn we via Copenhagen (stop van 9 uur!!) naar Helsinki gevlogen. In de ochtend werden we op het vliegveld opgehaald door onze tutors en naar ons appartement gebracht. Dat is waar de hel van die dag begon, haha! We hebben ons opgefrist en zijn richting de IKEA gegaan voor de nodige spullen. Het was koud, stond veel wind en onze spullen waren heel zwaar. Daarnaast was het openbaar vervoer shit als je er niks van wist en nog geen travel card had. Al met al hebben we de dag overleefd al was dit mijn ergste hier tot nu toe. De dagen erna hebben we onze huisgenoten ontmoet, school gezien, studiegenoten ontmoet, stad verkend (Suomenlinna bezocht) en lekker relaxed op onze kamer gezeten. Wat ontzettend leuk om hier te zijn en zoveel verschillende culturen te ontmoeten! Het niveau van mijn lessen zijn op dit moment nog niet zo hoog, maar hopelijk komt dat nog een beetje.

In mijn eerste schoolweek hadden Tibby, Kim, Rebecca (duits studiegenootje) besloten om een tripje naar Lapland te boeken. We wilde graag in Januari gaan, dus er was ook nog enige haast bij. En ja hoor, vorig weekend was het dan zover! Op de zaterdagochtend vertrokken we met het vliegtuig naar Rovaniemi waar we ons appartementje voor 3 nachten hadden. Een super mooi, modern en vooral klein appartementje (met eigen sauna!!). Bij aankomst in Rovaniemi (-18C°)keken we onze ogen uit, het had die nacht goed gesneeuwd en alles zag eruit als winterwonderland. Omdat we in de middag pas in het appartement konden, hebben we eerst onze koffers bij een busstation gedropt en zijn we vervolgens naar de Santa Claus Village gegaan. Nadat we daar onze ogen hebben uitgekeken en met de kerstman (die TE goed nederlands kan haha) op de foto zijn geweest, halen we onze spullen op en gaan we bijkomen in ons appartement. We zijn allemaal moe van het vroege opstaan (4.30 opstaan) en de hele reis dus besluiten wat in het stadje te gaan eten en wat boodschappen te doen voor ons ontbijt. De zondagochtend (-13C°) begon rustig. Op een zondag zijn niet zoveel mogelijkheden, maar het weer was prachtig die dag. Daarom besloten we een lekkere wandeling te maken door de mooie natuur daar. Na een tocht van 1,5 uur kwamen we bevroren terug bij ons appartement waar we heerlijk de sauna in zijn geweest, gekookt hebben en vervolgens klaargemaakt voor onze zoektocht naar het noorderlicht. De avond zag er perfect uit, er waren weinig tot geen wolken te zien en de kracht zou groot zijn. Dus met goede moed zijn we vertrokken naar het skyhotel op de berg bij Rovaniemi. Een tocht van 5km berg op was zwaar in de kou (-8C°), maar we wilde het zo graag zien! We vonden een geweldige uitkijkpunt vlakbij het hotel, maar helaas na 4 uur buiten te hebben gestaan was het ineens binnen 5min volledig bewolkt en waren onze kansen geheel verdwenen. Verdrietig en teleurgesteld zijn we naar huis gegaan. De maandag was een geheel ander verhaal. We hadden onze huskytrip van 5km en onze 2uur lange snowmobile safari gepland voor die dag, dus genoeg leuke dingen te doen! En waaaauw wat een experience was dat! De honden waren zo lief, schattig en vooral heel enthousiast haha! We hebben een tijdje rondgehangen bij de huskyfarm en zijn toen op een snowmobile gestapt. Super gaaf om te doen! We startten in het licht en eindigde in het donker. Ikzelf zat samen met Tibby op een snowmobile en wisselde af gedurende de tocht. We hadden een geweldige route door de bossen waar we gemiddeld 27km per uur gingen. Super gaaf, dat wil ik zeker weten nog is vaker doen haha! Na deze tocht was het einde van ons tripje al in zicht. Na een heerlijke pizza hebben we ons die avond opgewarmt in de sauna en zijn we gaan slapen. De dag erna vertrokken we weer terug naar Helsinki. Na een bezoekje aan het museum zijn we richting het vliegveld gegaan. Al met al, was dit een geweldige trip! En helemaal na dit avontuur staat het noorderlicht in de top van mijn bucketlist, ooit zal ik hem zien!

Dinsdagavond kwamen we weer aan in ons appartement in Helsinki. Deze week was dan verder ook erg rustig. Wat dagen school, gezellig feestjes en lekker gerelaxed. Beter kon het niet! Vandaag en morgen nog even de stad in, voorbereiden op mijn bezoek van papa en mama volgende week. De tijd vliegt echt, maar gelukkig is dat vooral omdat ik het zo leuk heb!

Zo, dit was het wel weer voor deze keer. Ik probeer in de toekomst wat vaker een blog te posten, maar ik kan niks beloven ;). Mocht je nog meer verhalen willen horen of iets anders, je kunt me altijd bereiken via telefoon, fb, skype etc. Tot snel!

Liefsx uit Finland

  • 04 Februari 2015 - 06:14

    Ilze:

    haha leuk geschreven sann! Dikke kus!

  • 04 Februari 2015 - 08:03

    Erik:

    Leuk stukje! Zeker vaker doen! En wat zijn de foto's moooooooi! #jaloers #ikwilook

  • 04 Februari 2015 - 11:10

    Geert:

    Hoi, leuk om op deze manier jullie ervaringen te delen.
    Prachtige ervaring en goed om te lezen dat je het prima naar je zin hebt.
    Heerlijk genieten, groetjes en een dikke knuffel, Elly en Geert

  • 05 Februari 2015 - 08:47

    Romy Schenkels:

    Leuk om te lezen Sanne, al die ervaringen die je meemaakt in Finland.
    Oost zul je het noorderlicht te zien krijgen.
    Fijne dagen met Miranda en Jos , lekker genieten samen.

  • 05 Februari 2015 - 22:58

    Wieke:

    Klinkt heeeel tof Sanne! En gelijk al een tripje gehad, toemaar! leuk zeg! Fijn dat je het naar je zin hebt, tot snel op skype :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

Sanne

Dutch ● 22 ● Leisure Management ● Third-year student ● Semester abroad in Helsinki ● Do things that make you happy ♥

Actief sinds 03 Feb. 2015
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 2803

Voorgaande reizen:

06 Januari 2015 - 31 Mei 2015

Erasmus Helsinki

Landen bezocht: